Agogisch en didactisch werken
De komende periode wil ik gaan werken aan omgangskunde competentie: "een traject van gedragsverandering ontwerpen en uitvoeren bij individuen, groepen en organisaties." Dit past mooi bij mijn leervraag die vorige week ontstond. "Wat kan ik anders doen tijdens het lesgeven, zodat de jongen (die telkens waarschuwingen kreeg), ander gedrag gaat vertonen en wat kan ik nog meer op stage gaan doen, om hem beter te leren kennen waardoor ik hem anders en beter kan gaan begeleiden."
Allereerst heb ik aan mijn stagebegeleidster gevraagd of ik deze jongen mag gaan coachen en dit mag. Volgende week begin ik hier mee. Ik vind het een hele uitdaging maar ik vind het ook ontzettend leuk om te gaan doen. Ik vind het fijn dat ik de kans krijg om dit te mogen doen. Aankomende week ga ik een eerste gesprek voorbereiden.
Voor deze stagedag had mijn twee lessen die ik ging geven goed voorbereid. Zo had ik verschillende manieren bedacht om de jongen meer bij de les te gaan betrekken. Maar toen puntje bij paaltje kwam, gedroegen sommige andere leerlingen zich niet zoals ik gedacht had. Hierdoor verliep de les niet helemaal volgens mijn plan en had ik de jongen minder kunnen betrekken bij de les zoals ik eigenlijk wilde.
Op mijn stage plaats zitten meerdere leerlingen met ADHD, PDD NOS of een andere gedragsproblematiek in de klas. Ik merkte dat ik me dus niet volledig op die ene leerling kon richten. dat maakte het best lastig. Blijkbaar moet ik leren flexibeler met dit soort situaties om te leren gaan en de vraag rest nog steeds: "Hoe ga ik dit dan aanpakken."
Wat ik wel heb gedaan deze les is de jongen, vaker voor laten lezen. Ook heb ik de jongen vaker aangesproken met zijn naam als ik zag dat hij afdwaalde. Ook heb ik hem net iets meer antwoorden op opdrachten laten geven. Ik zie het als een eerste beginnetje van mijn aanpak.
Doordat mijn les iets anders liep dan ik eigenlijk bedacht had, ontstonden er bij mij ook weer nieuwe vragen gedurende deze stagedag. Hoe ga ik bijvoorbeeld om met leerlingen die de macht in handen willen nemen en dus niet naar je willen luisteren?
Ik besloot allereerst te gaan lezen in de leerlingendossiers zodat ik meer zicht krijg op deze groep in totaliteit. Misschien kan ik mijn ideeën wel voor meerdere leerlingen gebruiken. Dan zou ik wellicht een win win situatie kunnen creëren en kunnen meerdere leerlingen plezier ondervinden van mijn nieuwe aanpak. Ik besluit mijn idee stapje voor stapje aan te pakken. Ik neem bewust de tijd hiervoor zodat alles even kan landen:)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten