Afstudeer stage omgangskunde in de schakelklas
Vandaag ben ik aan mijn afstudeerstage begonnen. Na drie keer stage gelopen te hebben, heb ik het nog niet afgeleerd, zenuwachtig te zijn voor deze stage. Ik heb slecht geslapen. Ik sta moe op maar het zonnetje maakt veel goed aan deze dag. Ik merk aan mezelf, dat ik het een beetje vervelend vind, om weer in een nieuwe situatie te stappen. Ik ben op tijd vertrokken en kom daarom te vroeg op mijn stage aan. Alleen de conciƫrge is al aanwezig. Ik word warm ontvangen en trots laat de conciƫrge het nieuwe gebouw zien. Ik kijk mijn ogen uit want het gebouw ziet er prachtig uit. Wat me opvalt is, dat het een kleurrijk gebouw is maar heel overzichtelijk. Alles ruikt ook nog nieuw. De mensen komen binnen en het voorstellen van mezelf begint. Al snel weet ik niet meer aan wie ik me heb voorgesteld:$ Iedereen is even aardig en ik voel me meteen welkom. Wat heerlijk is dat om dat te voelen. Mijn stage begeleidster komt vrolijk binnen. We praten even en drinken een bakje koffie. Daarna gaan we naar de les. Ik blijf de gehele dag bij deze klas. Ik vind dat fijn. Het valt me op, dat ik de namen van deze leerlingen al een beetje begin te kennen. Dat voelt goed want normaal heb ik hier juist moeite mee. Vandaag kijk ik deze stagedag een beetje mee. Ik merk dat ik de sfeer in deze klas heel prettig vind. Mijn begeleidster gaat op een leuke manier met de kinderen om. Ze is grappig maar toch heel duidelijk, herhaalt dat geen war behoefte aan is en af en toe is ze ook een beetje streng. Ik hou daar wel van. Het valt me op dat ze muziek tijdens het zelfstandig werken aanzet. Ik zie dat de leerlingen daar rustig van worden. Ik herken deze behoefte aan muziek tijdens het werken. Mijn eigen dochter vind het ook altijd fijn om muziek aan te hebben tijdens het huiswerk maken. Grappig om dit ook in de klas terug te zien. Vandaag heb ik gekeken naar het gedrag van de leerlingen. Ik heb mezelf afgevraagd: "hoe zit een leerling in de klas?" Ik zie allerlei verschillen in leerlingen. Leuk om hier eens goed op te letten. Het valt me op, dat mijn begeleidster heel duidelijk is naar de leerlingen. In korte heldere zinnen legt ze de opdrachten uit. Ik zie dat de kinderen dat fijn vinden en daar ook behoefte aan hebben. Mijn begeleidster gaat hier op een mooie manier mee om. Ik zie ook dat sommige kinderen moeite hebben, om zich te concentreren tijdens de les. Ze spelen dan met een gum of kijken in het rond, wiebelen op een stoel of kletsen. Ik herken bepaald gedrag van mijn jongste zoon. Ik weet dat het heel belangrijk is dat een docent juist die leerling die geregeld afwezig is, "bij de les te roepen." Ik besef me ook tegelijkertijd hoe moeilijk dat soms voor een docent is want er gebeurd heel veel gedurende een les. Ik vind het mooi om te zien hoe mijn begeleidster daar mee om gaat. De dag is omgevlogen. volgende week ga ik weer zelf een lesje geven. Ik heb er zin in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten