Nieuwe stage dag
Vandaag weer naar mijn stage geweest. Eindelijk weer een keertje lesgegeven, een les Nieuwsbegrip. Ik was warempel weer een beetje zenuwachtig maar dat was niet zo heel gek want het was een paar maanden geleden dat ik les gegeven had. Nu een les aan een nieuwe doelgroep namelijk, leerlingen van een schakelklas..
Als aankomend docent omgangskunde, trekt mijn aandacht naar een groepje leerlingen met wat opvallend/storend gedrag. Als ik dit soort gedrag zie, dan merk ik bij mezelf een soort van motivatie en gedrevenheid opkomen. Ik zie dan een soort van uitdaging en bij mij begint het te kriebelen. Ik word enthousiast.
Als ik terug kijk naar mijn afgelopen stagedag, viel me iets op. Zoals ik al zei, er zijn een paar kinderen in mijn stageklas, die telkens afgeleid zijn en telkens "klieren" (gummetjes gooien, propjes gooien, kletsen enz). Vooral één jongen valt mij in dit gedrag een beetje op. Hij zit er ongeïnteresseerd en afwezig bij. De afgelopen stage dag heeft hij voor mijn gevoel, veel waarschuwingen gehad door de docent. Toen ik mijn les gaf, merkte ik bij mezelf op, dat ook ik hetzelfde deed. Ik ging hem waarschuwen. Achteraf gezien voelde dit voor mij niet goed.
Als nu naar de situatie terug kijk, lijkt het me juist een uitdaging om meer met deze leerling te gaan doen. Een aantal vragen spoken door mijn hoofd. Waarom vertoont deze jongen zulk gedrag? Zou hij zich bijvoorbeeld vervelen? Snapt hij bepaalde zaken niet? Zit hij wel op de juiste plaats in de klas? Is hij misschien moe? Vindt hij de lessen saai? Vindt hij het leuk op school? Waar houdt hij van? Wat vindt hij wel leuk?
Voor mijn gevoel een cruciale vraag: "heeft deze jongen misschien iets anders nodig, dan we hem nu geven?"
Ik bombardeer deze vraag tot mijn uitdaging voor de komende weken. Voor nu parkeer ik hem even en ik ga er eens op mijn gemak over nadenken. Hoe ga ik met deze cruciale vraag om?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten